98 92 14 59 Send mail

Anno 1920

Anker Christensen A/S

Vognmandsforretning

Store brændstofbesparelser med ny Volvo

Store brændstofbesparelser med ny Volvo

Leif er en erfaren og dygtig chauffør, der i forbindelse med sin 50 års fødselsdag tidligere på året fik en ny Volvo FH 4x2 trækker med 420 hestekræfter. Den var indpakket med en stor rød sløjfe og blev overrakt ved et festligt arrangement i Ilbro ved Hjørring, hvor virksomheden Anker Christensen A/S bor.

I lighed med Lars Christensens øvrige Volvo lastbiler i vognparken blev Leifs nye lastbil også udstyret med flådestyringssystemet Dynafleet og Volvos brændstof app. Den grønne farve opnår Leif i brændstofappen, og det indikerer, at han kører brændstoføkonomisk målt ud fra en række faktorer – tomgang, bremsning, friløb, motor- og gearudnyttelse, accelerationer m.m. App’en aflæ- ser hver enkelt chaufførs evne til at være forudseende og læse trafikken. Leif er dygtig til det, og han opnår en meget høj score i brændstof app’en, og så kommer den grønne farve af sig selv.

Symbolsk er farven grøn håbets og vækstens farve, og det kan vognmanden skrive under på. Siden Leif fik sin nye Volvo, har han opnået en markant bedre brøndstoføkonomi. Tidligere kørte han med sin gamle lastbil 3,2 kilometer per liter brændstof, men med den nye Volvo kører han i gennemsnit 3,8. ”Og det er lavt sat”, fortæller Lars Christensen, for på mange ture til Sjælland ligger snittet nærmere de 4,0 kilometer per liter brændstof, uddyber han.

Omregnet til en konkret besparelse i kroner og ører taler tallene for sig. Lars Christensen uddyber: ”For hver 1.000 kilometer Leif kørte i den gamle lastbil, der kørte 3,2 kilometer per liter brændstof, brugte han 312 liter brændstof. Med den nye Volvo, der kører 3,8 kilometer per liter brændstof, benytter han 263 liter brændstof for at køre den samme strækning. Det er en bespaStore brændstofbesparelser med ny Volvo Med indkøbet af en ny Volvo FH 4x2 har virksomheden Anker Christensen A/S sparet markant på brændstofbudgettet. Spar brændstof. Spar penge. Hver dråbe tæller relse på 49 liter brændstof og med en literpris på brændstoffet på 7 kroner er besparelsen på 343 kroner per 1.000 kilometer. Og da Leif kører cirka 10.000 kilometer om måneden, er den månedlige besparelse på 3.430 kroner eller 41.160 om året. Det er mange penge og det kan finansiere en ny lastbil”, fortæller Lars Christensen.

Med en vognpark på 15 lastbiler kan den årlige økonomiske besparelse blive overvældende. Det er dog ikke alle Lars Christensens lastbiller der kan opnå samme brændstoføkonomi som den nye Volvo, fordi deres kørselsmønster er meget anderledes.

artikel 24Der er grund til store smil hos Anker Christensen A/S i Nordjylland efter en markant forbedret brændstoføkonomi.
artikel 25Vognmand Lars Christensen (th) her sammen med chauffør Leif Christensen driver en professonel virksomhed i Ildbro ved Hjørring med 15 lastbiler.

Anker Christensens transporter kan opdeles i kørsel med containerbiler og kørsel med trækker og trailer. Virksomheden har cirka 250 containere placeret rundt omkring på byggepladser i Nordjylland og indsamler affald til genbrugshåndtering. Med de 6 trækker/trailer køretøjer kører man hovedsageligt transporter for Glaseksperten A/S i Hjørring til virksomhedens lager i Taastrup ved København og til andre destinationer i hele landet. Det sker i lavt opbyggede mega-trailere, så der kan medbringes store glasflader på mere end 3 meter i højden. Endvidere kører man med aviser og store papirruller for Nordjyske Medier, der udgiver dagbladet Nordjyske Stiftstidende og en række ugeaviser. Chauffør Leif Christensen kører ofte rundture, hvor der samles gods op, køres glas ud og papir hjem.

”Det er transporter med en stram tidsplan, og der står altid nogen og venter på godset. Det kræver dygtige chauffører og driftsikre lastbiler, og jeg kan ikke mindes, at vi er kommet for sent med godset gennem årene”, fortæller Lars Christensen.

En samtale med Lars Christensen afslører hurtigt hans engagement og professionelle tilgang til drift af sin virksomhed. Virksomheden opererer efter mål og strategier og har formuleret en personalepolitik. Nye chauffører kommer til en forventningssamtale med Lars Christensen, hvor de introduceres til virksomhedens filosofi og strategier, og hvor man afstemmer indbyrdes forventninger. Efterfølgende følges der op med løbende medarbejdersamtaler, så man ikke går fejl af hinanden og får skabt unødvendige problemer.

Omkostningsstyring har en særlig prioritet i firmaet Anker Christensen. Der udarbejdes budgetter for hver enkelt lastbil, og der følges op hver måned om den enkelte lastbil indfrier forventningen. Den økonomiske årvågenhed skyldes ikke mindst en ordning om at ”leje en direktør” via en erhvervsordning i Nordjylland. Torben Andersen var navnet, og han blev en katalysator for virksomheden og en god sparringspartner for Lars Christensen. Direktøren havde den økonomiske baggrund og Lars Christensen den praktiske erfaring med at løse transportopgaver. I dag er Torben Andersen formand for bestyrelsen og medejer, og virksomheden oplever vækst og fremgang.

Volvo er det foretrukne lastbilmærke i forretningen Anker Christensen.
”Jeg er dog ikke tatoveret med Volvos produkter, for jeg interesserer mig mere for bundlinjer end for lastbiler. Men jeg ønsker det bedste produkt, og erfaringen har vist, at Volvos produkter er driftsikre, brændstoføkonomiske og den bedste investering over tid”, fremhæver Lars Christensen.

Gennem tiden har Lars Christensen tilkøbt små vognmandsvirksomheder og beskæftiger sig også i dag med så forskellige ting som transport af kartofler, vinterberedskab og kirkegårdsartikler – så som skærver, sten, plæneklippere og altervin. Alsidigheden sker ikke på bekostning af den professionelle tilgang til erhvervet. Alle transporter får den samme opmærksomhed, og jagten på brændstofbesparelser er på ingen måde sluttet i Anker Christensen A/S.